Rörelser i system

Om tjänstedesign handlar om att förstå behov och utveckla insatser tillsammans med invånare – så handlar systemdesign om att också få syn på dynamiker och tankemodeller som är i omlopp i de systemen som insatserna existerar i.

För att exemplifiera vad systemdesign handlar om kan vi titta på ett förenklat exempel om familjesamverkan från skolvärlden. Att samverka mellan hem och skola är viktigt för barnens kunskapsutveckling. Skolpersonal upplever att det är särskilt svårt att samverka med familjer som har migrationsbakgrund, att de inte når inte fram med sin information om barnens skolgång. De upplever att föräldrarna är ovilliga och tror att de inte bryr sig om sina barn. Det är en tankemodell.

Föräldrarna däremot berättar bland annat att man inte riktigt vågar prata med skolpersonalen för att man inte vill vara en belastning eller verka dum. Och SFI, som är deras främsta plats att öva svenska på, beskrivs som en passiv läroplats, där man oftast inte får chansen att öva prata på lektionerna. Många av föräldrarna med lägre skolbakgrund har dessutom blivit utskrivna från kursen med hänvisning till för låg språkutveckling och hamnar då i en loop av insatser mellan försörjningsstöd och a-kassa.

Så, förenklat sett, så betyder det att – ett: synen på föräldrarna informerar skolpersonalen om hur de bemöter föräldrarna. De förväntar sig att föräldrarna ska delta i samverkan baserat på personalens erfarenheter och blir frustrerade när föräldrarna inte klarar det. Och två: interaktionen mellan föräldrar och skolpersonalen påverkas också av SFIs låga genomströmning.

Det här är vad systemdesign handlar om – att öka sin systemförståelse för att kunna utforska vad kan jag som lärare göra i det system jag är en del av och vad kan vi som system göra tillsammans? När vi utmanar de rådande tankemodellerna så minskar vi också risken att fortsätta reproducera problematiken som vi står i.

Fler labb på samma tema

Omsorgsgivande barn tar de vuxnas ansvar

Omsorgsgivande barn tar de vuxnas ansvar

Begreppet omsorgsgivande betyder att ett barn får ta ett vuxet ansvar för saker som egentligen föräldrarna har ansvar för. Begreppet delas inom forskningen in i relationell, emotionell och ekonomiskt omsorgsgivande....

Läs hela texten
Snöret mellan aktörerna visade barnens väg  genom asylsystemet

Snöret mellan aktörerna visade barnens väg genom asylsystemet

Det är första gången vi alla ses samlat. Vi börjar som man brukar, cheferna från tre olika delar av detta samarbete presenterar sig kort. Jag och min kollega, som är...

Läs hela texten
Översiktskarta labb

Översiktskarta labb

Vi har främst jobbat med barn och unga som har migrationserfarenhet och aktörer som möter dem i deras vardag. Ambitionen har varit att tillsammans hitta vägar för att möjliggöra en...

Läs hela texten
Rörelser i system

Rörelser i system

Om tjänstedesign handlar om att förstå behov och utveckla insatser tillsammans med invånare – så handlar systemdesign om att också få syn på dynamiker och tankemodeller som är i omlopp...

Läs hela texten
”Soc ringde och sa att vi hade 15 dagar på oss att hitta eget  boende”

”Soc ringde och sa att vi hade 15 dagar på oss att hitta eget boende”

Masoud är 19 år och bor i Malmö. Han kom ensam till Sverige hösten 2015 när han var 14 år. Innan han fyllde 18 år beviljades hans familj uppehållstillstånd på...

Läs hela texten
Osäkra boendesituationer söndrar barnens skyddsnät

Osäkra boendesituationer söndrar barnens skyddsnät

Osäkra boendesituationer söndrar barnens skyddsnät av boende, skola och fritid. Många av samhällets institutioner och dess arbetssätt och regler skapades för en annan verklighet än den som möter många människor...

Läs hela texten
Friktion mellan  barnens drivkraft och samhällets signaler

Friktion mellan barnens drivkraft och samhällets signaler

Vi har främst jobbat med barn och unga som har migrationserfarenhet och aktörer som möter dem i deras vardag. Ambitionen har varit att tillsammans hitta vägar för att möjliggöra en...

Läs hela texten
Kära läsare, <br/>Välkommen till ovissheten

Kära läsare, <br/>Välkommen till ovissheten

Ovisshetsrapporter är en samling berättelser och samtidigt en plats för fortsatt berättande. Den är skapad av och för dig som arbetar för oss alla. Du som samspelar, leder, hittar på...

Läs hela texten