Innehåll
Pia McAleenan skriver om vikten av sk. mikrohandlingar när det gäller samhällsförnyelse och omställning.
I videon beskriver Elin Engström tankemodellens roll i sociala system med ett exempel från ett labb i Fagersta.
Vad är det egentligen som behövs för att åstadkomma samhällsomställning?
Är det de stora strategiska greppen på nationell nivå eller är det de många små förnyande praktikerna i vår vardag?
I min värld och efter snart 10 års arbete med system och samhällsomställning är jag övertygad om att det krävs ett arbete på både makro- och mikronivå.
Vi behöver möjliggöra en gemensam riktning. Det handlar om att samla individuella insikter och skapa sökljus på riktningen gruppen vill ta. Riktningen hålls sedan av de som ska ut på färden tillsammans och det de ser som särskilt viktigt och engagerande när området lyses upp.
Därifrån handlar det om att styra och leda genom att hålla i och ge omsorg till det myckna görandet och det vi kan utvinna ur det på aggregerad nivå.
Det är dessa insikter om hinder och möjligheter som sedan ska vägleda våra styrning och ledningsinsatser och ambitioner samt våra policyinitiativ.
Ladda ner
Läs mer
Mikrohandlingar som kraft
I Förnyelselabbet pratar vi sedan ett par år tillbaka om just mikrohandlingarnas kraft i denna samhällsomställning. Vi låter det vara tydligt att det vi vill åstadkomma i våra labb är att frigöra potentialen i deltagarnas vardag till små möjliga utrymmen där något kan prövas utan att för den skull behöva skaffa sig mandat eller annat. Detta får gärna ske i den alldeles egna sfären och handlingsutrymmet. De som vi i våra labb blivit duktiga på att utforska och tänja på tillsammans med deltagare.
Familjesamverkan i Fagersta
Vi har arbetat med det här konceptet i Fagerstalabbet. Där har vi skapat, genom en process kring familjesamverkan, en möjlighet för deltagarna i labbgruppen att utifrån sin analys av systemets utmaningar utforma möjliga mikrohandlingar. En möjlighet att ta fram små saker de ville testa för att se effekt eller lära sig mer om utmaningen.
Vidare i processen, presenteras arbetet för att också all skolpersonal i kommunen. Deltagarna i den workshopen kunde på olika sätt ta del av andras berättelser om och analys av utmaningen samt komma med egna förslag på små mikrohandlingar de själva var intresserade av att bidra med i en gemensam riktning där hela kollegiet ingick.
I videon ser vi Elin beskriva en specifik situation från labbet i Fagersta.
Familjehemsvård i Helsingborg
Nästa labb genomförde vi tillsammans med Socialtjänsten i Helsingborg. Ett labb som rörde sig kring framtidens familjehemsvård. Då tog vi med oss tankarna om mikrohandlingar. Där utforskade labbgruppen, som bestod av tjänstepersoner och personer från civilsamhället, vilket handlingsutrymme de har i vardagen, hur systemet möjliggör och hindrar den förnyelse man upplever behövs och var man själv eller tillsammans faktiskt har möjlighet att göra något litet i en riktning som gruppen bestämt sig för är den man vill slå in på.
Barn och ungas uppväxtvillkor
Konceptet med mikrohandlingar har vidareutvecklats i vårt samarbete med Samhällskontraktet i Eskilstuna, Västerås och Mälardalens Universitet. Där har vi inom ramen för deras arbete med barn och ungas uppväxtvillkor initierat de olika labbgrupperna med möjligheterna med de små mikrohandlingarna och där finns nu tankar på att skapa en trädgård av mikrohandlingar. Vi lovar återkomma framåt om detta.
Mikrohandlingar behöver näring
Men mikrohandlingar som inte följs upp och ges näring och struktur riskerar att inte leda till så mycket effekt. Kan vi därför skapa en lärande infrastruktur är så mycket vunnet. Det myckna görandet kan synliggöras, mönster kan skapas mellan deltagare, vad har man själv uppfattat och vad uppfattar andra som tar del av en mikrohandling som utförts och de effekter den kan ha lett till.
I Förnyelselabbet arbetar vi i olika processer med att just skapa lärande strukturer, processer och sammanhang, allt för att på bästa sätt frigöra de många små handlingarnas potential att frigöra den stora systemomställningen.